Thursday 25 July 2013

Bio Ever bantu pesakit "Carpal Tunnel Syndrome" atau CTS

Assalam..
Bismillahhirahmannirahim..
Kredit to DrSafinat for sharing..
Semoga perkongsian ini memberi manfaat juga kepada anda di luar sana..
"Carpal Tunnel Syndrome" atau CTS...
mesti ada yg tak pernah dengar dan terpinga2...apa menda alah ni..


saya share sebab kes CTS ni very common kat klinik dan saya pun ada 
CTS,,saya percaya ramai kat sini pun ada...

wanita lebih risiko dari lelaki dalam 3:1
makin meningkat umur lagi berisiko & dikatakan dlm 20 orang 1 orang 
ada CTS

rujuk gambar tu..punca CTS ni bila saraf Median ni tersepit @ pressure 
pada saraf Median yg terletak pada pergelangan tangan.

jadi kawasan terlibat iaitu di ibu jari,jari telunjuk dan separuh jari tengah 
akan terkesan,,rasa sakit dan kebas.Ini kawasan saraf Median bekerja...

Banyak faktor2 yang sebabkan CTS ni saya senaraikan sikit jer,,
1,wanita mengandung
2.tumour
3.ganglion
4.kerja..bnyak menaip..

dan bnyak lagiiii..

Pagi tadi sampai klinik terus sakit kat jari..so saya apply Be krim di Wrist 
area...kawasan ni la pressure kat saraf Median tu so sapu kat area tu..

alhamdulillah..terus saya dah tak rasa sakit & boleh menaip macam biasa..
I share because I care.."Sharing Is caring"

For more info, pm FB Norlidah Nordin @ 
sms  012-2200979

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...