Sunday 5 June 2011

Ni hao..Salam Sejahtera..

Ni hao..wo jiao Norlidah. Wo zhu zai Skudai Ria. Wo de xiangcun

zai Maliujia. Wo yao xue huayu yinwei wo juede xue huayu rongyi.
Wo you yi ge gege he si ge jiejie. Wo bai diliu huozhe cui shiao. Wo
baba qushi le. Wo mama bu gongcuo..ta shi jiating zhufu. Wo mama
jinnian shi liushijiu sui le.

Salam sejahtera...Nama saya Norlidah. Saya tinggal di Skudai Ria.
Kampung saya di Melaka. Saya nak belajar Mandarin kerana saya
rasa belajar Mandarin senang. Saya ada seorang abang dan empat
orang kakak. Saya anak ke enam/ bongsu. Ayah saya telah meninggal
dunia. Emak saya tidak bekerja. Dia ialah suri rumahtangga. Tahun ini
emak saya berumur 69 tahun.

Yidian wo shi laoshi. Xianzai wo shi shangren. Xiage yue wo he
pengyou dasuan qu Batam luxing. Napian de fengjin hen mei . Wo
tingshuo napian de guang gouwu zhongxin hen hao. Women zuo ferry
qu.

Dulu saya ialah seorang guru. sekarang saya ialah businesswomen.
Bulan depan saya dan rakan2 bercadang melancong ke Batam.
Pemandangan di sana sangat cantik. Saya dengar tempat membeli-
belah di sana juga sangat bagus. Kami akan ke sana menaiki feri.

Wo xihuan chi jifan, naiyouxia, ningmengji, gali mifen he niangdoufu.
Wo xihuan yuindong youci youyong, paiqiu he yumaoqiu. Youde shihou
wo ye xihuan nian xiaoshuo. You kong de shihou wo qu guang baihuo
gongsi. Wo hen shao qu kan dianying. Zai jia wo kan dianshi huozhe
wangluoliulanqi /shangwang.

Saya suka makan nasi ayam, buttered prawn, ayam lemon, mee kari
dan yong taufu. Saya suka bersukan terutamanya berenang, bola tampar
& badminton. Ada masa saya juga suka membaca novel. Jika ada masa
lapang, saya pergi membeli-belah. Saya jarang menonton wayang. di
rumah, saya akan menonton tv atau melayari internet.


Wo ye hen xihuan luxing..wo qu Luntun, Cardiff, Yinni, Mekah, Madinah,
Abu Dhabi he Xinjiapo le.

Saya juga sangat suka melancong..Saya sudah pergi ke London, Indonesia,
Mekah, Madinah, Abu Dhabi dan Singapura.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...