Thursday 21 April 2011

RAJA BERJIWA RAKYAT YANG DISENANGI KEPERIBADIANNYA

Tak hormat adab berpakaian pencerobohan cara halus - Raja Nazrin

21/04/2011 2:34pm

IPOH 21 April - Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah hari ini bertitah penghakisan adat dan budaya bangsa boleh bermula dengan sikap memandang ringan dan tidak menghormati adab berpakaian dalam sesuatu majlis.

Menyifatkan tindakan itu sebagai pencerobohan secara halus, baginda bertitah keadaan sedemikian tidak sesekali harus dibenarkan berlaku khususnya dalam usaha negara bangsa membentuk ketamadunan yang lebih tinggi.

"Cara berpakaian yang sejajar dengan sesuatu acara adalah sebahagian dari disiplin yang memperlihatkan ketinggian akal budi seseorang insan. Malah seseorang yang bertaraf raja sendiri wajib memperlihatkan disiplin berpakaian sejajar dengan sesuatu acara yang dihadiri.

"Raja, meski berada di puncak takhta kerajaan, tidak dikecualikan untuk berpakaian selaras dengan darjat sesuatu acara sebagai menghormati acara dan menghormati para tetamu yang hadir,” titah baginda ketika merasmikan Persidangan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak (MAIAMP) kali ke-175 di sini. - Bernama

Bila terbaca artikal ni, teringat masa tahun 2000..masa tu pi Cardif naik satu flight dgn Raja Nazrin & sisters..sangat humble dan murah dengan senyuman ke semuanya..I Like!

1 comment:

  1. Naik flight Singapore Airlines..mmg bertuah sgt rasa sbb, dah la first time naik flight..pi jauh plak tu..satu flight plak dgn kerabat DiRaja Perak..baginda dan adinda2 kesemuanya sgt peramah dan murah dengan senyuman..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...